¤¦¦§¦¦¤ هل التسويق علم أم فن؟ Marketing Art or Science ¤¦¦§¦¦¤
التسويق علم:
التسويق علم وذلك لانه عامل مؤثرعلي كل من السلوك الانساني, علم النفس, و, فهو يدرس كيفية تفاعل العملاء مع المؤثرات او المحفزات بطريقة يمكن التنبؤ بها . لذا يمكن القول بانه قريب جدا من قانون نيوتنن التالت لكل فعل رد فعل مساو له في المقدار ومضاد له في الاتجاه.
Marketing Science
Marketing is a science because marketing is about understanding and influencing behaviors. Psychology, the science of behaviors, studies how people react to certain stimuli in predictable ways. This is similar to Newton’s’ third law – cause and effect.
التسويق فن
التسويق هو فن لانه يعني بفن التعامل مع العملاء ومراعاه الفروق الدقيقه بين سلوكهم البشري
Marketing Art
Marketing is an art because marketing is about appreciating the nuances of human behaviors.
التسويق علم
لانه يقوم باشباع حاجات ورغبات العملاء. ولكي نفهم حاجات ورغبات العملاء لابد من اتباع طرق علميه لتحديد عملائنا وتحديد حاجاتهم ورغباتهم. غير ان, السوق والعملاء غالبا ما يتشابهون في تعاملاتهم واساليب شرائه
Marketing is a science because marketing is about satisfying customers needs. To understand customer needs we need to develop scientific methods to learn about our customers and the needs they have. Also, the market and consumers generally behave in certain manners and deal with known variables.
التسويق فن
بقرائتنا للسابق من الممكن ان نشك ان التسويق هو علم فقط, ولكنه ليس كذلك علي الاطلاق. فنحن عندما نتنبأ بسلوك العملاء وبالاسواق باستخدام طريقة علميه فالقرارات المستندة على النَتائِجِ العلميةِ لَيستْ صحيحةَ دائماً فهناك دائما احتمال للخطأ
Reading the points under science we might assume that marketing is all about science, but it is not. While we can predict behaviors of consumers and the market by using scientific methods, the decisions based on the scientific results are not always correct
التسويق علم:
هو يقيس ويحلل الارقام .مثل عدد العملاء الذين وصلت اليهم وعدد العملاء الذين قد ادركوا رسالتك التسويقية.والذين قد نجحت في جذبهم اليك. وكم منهم تحولوا الي مشتريين فعللين كم انفقوا وكم منهم حاول الشراء لمرات اخري. وكل هذه الاسئله هي مهمه لنجاح العمليه التسويقية لديك
Marketing Science
Marketing is a science because marketing is about measuring and analyzing the numbers. How many do you reach? How many read your message? How many do you convert to buyers? How much do they spend? How many buy again? These are numeric questions and answers and important to the success of your marketing.
التسويق فن
وذلك لان التسويق يخلق الطلب علي منتجك. بعض من هذا الطلب هوطلب حالي والبعض الاخر طلب في المستقبل علي منتجاتك. فانك تستطيع باستخدام الاساليب العلميه ان تتنبأ بالمبيعات المستقبلية لكنك تستطيع ان تحقق اكثر مما تتوقعه باستخدامك لفنون التسويق. فهناك دائماً جانب مجهول يعزوالي الفَنِّ.
Marketing Art
Marketing is art because marketing is creating a demand for your product. Some of that demand is immediate and some of it is in the future. You can try to use science to predict the future part but you might pick a number based on art. There is always an unknown aspect that we attribute to art.
التسويق علم:
التسويق علم لان معظم الاسئله المعروفه هي " كم سننفق علي التسويق:؟ فرجال الاعمال دائما ما ينشغلون بالاجابة علي هذا السؤال. فهو سؤال مهم ولكن الاهم منه هو "ما هي الارباح المتوقعة من المصروفات التي انفقت علي التسويق؟
Marketing Science
Marketing is a science because the most common question is “How much money should I spend on marketing?” The business owner and the accountants want the answer to this question. It’s a good question but the more important question is, “What return can you expect from your marketing investment?”
التسويق فن
لكي تحقق منافع او عوائد جيدة من استثماراتك علي التسويق ذلك يتطلب ان يكون لديك نظره مبدعة . وذلك يعني ان تطبق فنون التسويق
Marketing Art
. To generate a good return on your marketing investment requires a creative approach. That means apply the art of marketing.
بالطبع ان الخلاف حول ماهيه التسويق مااذاا كان علم أو فن سوف يستمر الي الابد
Of course the argument of science versus art over marketing could go on. Is it art? Is it science?
اني اؤمن تماما بان الكثير من المسوّقون يحاولوا ان يصنفوا التسويق كفن. ولهذا السبب يتخلون عن برامجهم التسويقية تماما.ويبررون ذلك بان التسويق كله عباره عن حظ ليس الا. فلا تترك الفن يَملي إتّجاهَ تسويقكَ . واستخدم العلم لتَقْرير القراراتِ الرئيسيةِ وإستعملْ الفَنَّ للفروق الدقيقةِ
I believe that many marketers try to portray marketing as art. And hence they give up responsibility for their marketing programs. They suggest that marketing is all chance.. Don’t let art dictate the direction of your marketing. Use science to determine major decisions and use the art for the nuances.
لذا نستنتج ان_ التسويق هو علم وفن معا . وهذا الذي يقسر الإختلافات الكبيرة جداً بين المسوّقين الذين يَنْجحونَ وأولئك الذين لا يَنْجحونَ. فمن جهه لدينا المديرون المبدعون الذين يستخدموا مهاراتهم في التسويق هم يَفْشلونَ عادة بسبب أَنْهم يُركّزوا على الابداع فقط فقهم لا ينظرون الي المدي البعيد. من جهه اخري لدينا المسوقون العلميينِ. الذين يعتمدوا علي الارقام فقط ولا يتخذوا اي قرار الا بعد ان يتوقعون كل الخيارات. فهؤلاء يتخدون قرارات آمنة , لكنها خاطئة لانهم بطيئون في اتخاذ هذه القراراتِ . _و هناك منافسون يمكن ان يتفوقوا بهذه الطريقة_ لكنهم يخفقونَ في استيعاب سلوك المستهلكين.
So to conclude - marketing is both a science and art. This is why there are so big differences between marketers who succeed and those who do not succeed. On one side we have creative art directors trying to use their creative skills to do marketing - they usually fail because of being focused on creatively alone and not seeing the long-term picture. And then we have the scientific market researchers, who stand by their numbers and never make a decision without thoroughly going through all options. These people make safe decisions, but also wrong decisions because they are slow of making decisions - thus competitors can get the upper hand - and they fail to see the arbitrary psychology of consumers.
يَقُولُ البروفيسور َ Dowling: ان أفضل طريقِ لممارسةِ تسويق هي أَنْ يَدْمجَ كلا من الفَنّ والعِلْم معا "
The best way to advance the practice of marketing is to combine both the art and the science of the discipline,” says Professor Dowling.
حيث يتضمن الجانب الفني للتسويق فهم المشاكل التسويقية وذلك باختيار الحل المناسب لها
The artful side of marketing involves understanding marketing problems and selecting the appropriate tools to solve these."
ويَتضمّنُ الجانبُ العلميُ إستعمال المعرفةِ المتراكمةِ للآخرين لمُسَاعَدَة على حلّ هذه المشاكلِ.
“The scientific side involves using the accumulated knowledge of others to help solve these problems.”
انا اؤمن بان التسويق هو علم وفن معا فالتسويق كعلم يوجهه ويقيس والتسويق كفن يلهم ويبدع
Is marketing a science or art? I believe that it is both art and science. Most importantly the science should lead and measure and the art should inspire and create.